Az aktuális háttérinfó rövid lesz és velős, mivel alig van időm írni. És mivel alig van időm bármi másra is, ez lesz a témánk: hogyan generáljunk NPC-t (szörnyet, csapdát, stb.) a következő 4E-játékra könnyen és gyorsan.
A kérdésre a válasz kézenfekvő (is lehetne): 4E-ben alapvetően nem tart sokból összedobni egy-egy NPC-t vagy szörnyet. Ez végülis igaz, a mese nemjátékos szereplői jóval kevesebb statisztikával, képességgel, egyéb jellemzővel bírnak, mint pl. 3. kiadás alatt, és ott van a csodálatos Insider is, hogy kényelmesebbé tegye az életünket.
Szükségünk van egy magas szintű varázsló NPC-re? Semmi probléma! Hol van már az idő, mikor ellenőrizni kellett, hány varázslatot tud memorizálni, és hosszas listákból kellett kiválogatnunk ezeket... Csak keressünk egy hasonló NPC-t az Adventure Tools-ban, igazítsuk a partihoz a szintjét, esetleg nevezzük át a képességeit, hogy adjunk neki egy kis egyediséget. Mentsük el, és minden készen áll a... várjunk csak, mitől lett 95 helyett 2147483647 HP-ja?
Hát jó, bugos az Insider, amúgyis lejárt az előfizetésünk, a devizaárfolyam az egekben, maradjunk a hagyományos módszernél.
Ez esetben konzultálhatunk a DMG-ben az NPC-generálás irányvonalaival, alapvető matematikájával, és a 42. oldal híres táblázatával, miután letöltöttük a Wizards honlapjáról az Update-et.
Vagy csinálhatjuk még egyszerűbben.
Első körben megnézhetjük Mike Shea "DM's Cheat Sheet"-jét. egyetlen A4-es oldalon összefoglalja a szörnyek és NPC-k leglényegesebb átlagértékeket, szint szerinti bontásban.
Következő körben kidobálhatunk minden mást. 4E-ben a főjellemzők értéke absztrakt, és játékmechanikailag szinte fölösleges. Huszadrangú tudnunk bármelyik NPC-ről, hogy mekkora az ereje, vagy milyen magas a karizmája; elég annyi, hogy erős vagy gyenge, okos vagy lassú észjárású, lomha vagy fürge.
Ugyanez igaz a képességeire is; felesleges túl részletes, bonyolult, vagy sok képességeket adni nekik, különösen, ha a parti mellett harcolnak: egyszerűen túl sok időt vesz el a játékosoktól az NPC-k mozgatása. Ráadásul, ha gyors harcokat akarunk, nem is lesz idejük mindet használni. Elég, ha van egy basic melee, basic ranged, valamint egy encounter, egy daily és egy utility képességük.
A skillek értékének pontos meghatározása is felesleges (főleg, mivel a Low/Med/High DC növekedik a szintekkel együtt, és a legtöbb DM mindig a parti aktuális szintjéhez igazítja a kihívást). Ezeket egyszerűen rögtönözhetjük is; minden jártasságra, amiben az NPC nem képzett, arra Szint/2-vel, amiben képzett, arra Szint/2+5-tel dob, +-2-5-tel módosítva, attól függően, mennyire illik a jártasság az NPC alkatához.
Ugyanígy járunk el a többi statisztika - HP, védelmek, stb - meghatározásakor is: finoman hozzáigazítjuk a Cheat Sheet által javasolt értékeket az NPC profiljához.
Szóval, mégis hogyan fog kinézni akkor az a magas szintű varázsló? Valahogy így:
Lady Valeria: L12 Good HF; HP: 98, AC: 25, F: 24, R: 27 , W: 29
BATT: +17 vs AC, DAM: 2d8+6 poison (staff); BR: DAM: 2d8+6 force (magic missile); Encounter: +15 vs. Ref, 2 targets in 10, DAM: 3d6+10 poison, lightning, slowed SE (lightning serpent); Daily: +15 vs. Ref, burst 2 in 10, DAM: 3d6+15/half lightning, cold, immobilized SE (eldritch blizzard); Utility: resist 15 EONT (shield)
Inv: staff of the false lavender, robe of twilight, ring of the brotherhood; Skills: Arcana, Diplomacy, History, Insight, Perception, Streetwise; Ritual book: Arcane mark, Brew potion, Make whole, Arcane lock, Knock, Travelers feast, Disenchant magic item, Sending, Phantom steed, Linked portal, Water breathing; Components: 5000 sp
És hogyan mutat egy mezei harcos (oké, esetünkben lovag)? Még egyszerűbben:
Marsall Etzel: L14 Good HM; HP: 124, AC: 31, F: 29, R: 26, W: 29
BATT: +19 vs AC, DAM: 3d6+12; Encounter: +19 vs AC against all he sees, DAM: 3d6+12; Daily: +19 vs AC, DAM: 3d6+17 radiant, knocks prone, spends HS (30 hp); Utility: lay on hands (heals 1 HS + 2d6 hp)
Inv: greatsword, half plate armor, large shield; Skills: Diplomacy, Athletics, Endurance, History, Insight, Religion
Egy kis magyarázat, ha nem volna egyértelmű: HF: human female, HM: human male, L: Level, BATT: Basic Attack, BR: Basic Ranged, DAM: damage, HS: Healing Surge, SE: Save Ends - és így tovább.
A felszereléslistára ráírhatunk bármilyen mágikus fegyvert, amit indokoltnak tartunk: az NPC értékei már régóta sokkal absztraktabbak, mint akár 4E megjelenésekor voltak, felesleges mindenféle magic thresholdokat számolgatni. Ha Etzelnél egy Holy Avanger +5 volna, egyszerűen mégnagyobbat ütne (egy kategóriával magasabbat választanék neki a Cheat Sheetről), és megkapná minden támadása a Radiant kulcsszót.
Hja, hát a végeredmény valóban hajaz kissé holmi öreg kiadványok statblokkjára. Nem olyan csinos, mint a 4E standard zöld-fekete statblokkjai, de van egy tagadhatatlan előnye: sokkal több fér egy A/4-es oldalra.
Üssétek rám az "oldschool" bélyeget - az ötlet tényleg ama nosztalgikus gondolat kapcsán jutott eszembe, hogy réges-régen milyen egyszerűen és gyorsan össze lehetett dobni AD&D2E-hez egy-egy NPC-t egy mezei textfile-ban... :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Majdénmegmondom 2012.02.13. 06:47:28
Chomy 2012.02.13. 16:10:56
Chomy 2012.02.13. 16:12:29